mandag 12. mai 2014

Den Industrielle Revolusjon - lekse til 17. mars


mandag 10. mars 2014


Den Industrielle Revolusjon - lekse til 17. mars






Den industrielle Revolusjonen gjorde at arbeidet for blant annet bøndene gikk mye fortere. Maskiner gjorde at det tunge arbeidet på gårdene ble effektivisert og produksjonen ble fordoblet. Derfor valgte jeg dette bildet som viser hvordan en maskin erstattet hesten i pløying av jorden. En forbedring som etter hvert gjorde at ikke alle i familien behøvde å hjelpe til på gården lenger som dermed kan ha en innvirkning i at flere søkte lykken i byene. 

A) 


Norge går på skinner


"På grunn av lange avstander og dårlige kommunikasjoner deltok ikke folk i Nord-Norge på riksforsamlingen på Eidsvoll i 1814" (Tidslinjer 2 s. 75) Slik har det seg at ingen av representantene på riksforsamlingen kom lenger nordfra enn Trøndelag. Likevel var det ikke lett for de andre representantene å ta seg til Eidsvoll på den tiden heller. Representantene fra Bergen hadde en lang ferd foran seg. Norge er et land med mange fjell som strekker seg opp og dermed deler Østlandet fra Vestlandet. Dermed gikk ikke turen fra Bergen til Oslo så knirke fritt for de bergenske representantene. 

I 1803/1804 ble verdens første brukbare damplokomotiv bygd av engelskmannen Richard Trevithick. Likevel var det George Stephenson som konstruerte det første praktisk anvendbare lokomotivet til jernbanedrift. (Store norske leksikon Damplokomotiv) At Norge var delt opp slik, mellom fjell og fjorder førte dermed til at det tok lang tid å komme seg fra A til B. Bergensbanen gjorde dermed at paragraf 1 i grunnloven om at Norge er et udelelig rike, som i 1814 kun var en ønskedrøm og ikke en realitet i på grunn av de lange avstandene, ble virkelighet. (Jakten på Norge 1814-2014: VI knyttes sammen NRKFør Bergensbanen var det mye lettere å reise til England enn til Østlandet for vestlendingene, men da vi begynte å bygge Bergensbanen og egentlig alle andre jernbanelinjer så vi at Norge ble bunnet sammen. (Jørn Øyrehagen Sunde. Jakten på Norge 1814-2014: VI knyttes sammen NRK )



Dermed kan vi konkludere med at Jernbanen fikk Norge til å bli et mer sammensveiset land enn det tidligere hadde vært, ikke bare fysisk men også mentalt. Nå trengte man ikke bruke flere midler og mange dager på å komme seg et sted. 


Kilder: 
Grimnes [et al.] Tidslinjer 2 © H. Aschehoug & Co. 2008 

"Jakten på Norge 1814-2014: Vi knyttes sammen 9:10" i: NRK
URL: http://tv.nrk.no/serie/jakten-paa-norge-1814-2014-tv/mdfp17000914/sesong-1/episode-9#t=41m29s  (Sett: 12.05.2014)

Holøs, Bjørn (09.02.12) "Damplokomotiv" i: Store norske leksikon URL: http://snl.no/damplokomotiv (Lest: 12.05.14)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar